سانسور، کسب‌وکار فیسبوک است!

سیاست‌واقتصاد | رسانه و ارتباطات | سانسور
:mintpressnews | MENLO PARK

 

فیسبوک رسانه‌های مستقل مستقر در ایالات متحده را به اتهام نشر اطلاعات سیاسی نادرست از پلتفرم خود پاکسازی می‌کند.

مدت‌هاست مجاهدت‌های هماهنگ در راستای سانسور رسانه‌های مستقل در شبکه‌های اجتماعی به صورت جدی آغاز شده‌اند. این وقتی اتفاق افتاد که فیسبوک اطلاعیه‌ای مبتنی بر همکاری با سازمان پژوهشی آتلانتیک کاونسل منتشر کرد. سازمانی که به پرخاش معروف است و توسط دولت و شرکت های بزرگ حمایت می شود.

فیسبوک چندی پیش اعلام داشت که در حال حذف بیش از 800 صفحه از پلتفرم خود است و این صفحات را متهم به “رفتار غیرقابل اعتماد” کرد، هرچند که این صفحات محتوای “مشروع” ارائه می‌کردند. به گفته فیسبوک، این “رفتار غیرقابل اعتماد” شامل استفاده از “محتوای حساس سیاسی – بدون توجه به جهت‌گیری سیاسی – برای ایجاد پایگاهی از مخاطبین و دریافت بازدید برای وبسایت‌های دیگر” می‌شده‌است. به عبارت دیگر، این صفحات به دلیل نشر و ترویج محتوای سیاسی بحث برانگیز حذف شدند.

نکته قابل توجه این که ناتانیل گلایشر، مدیر بخش امنیت سایبری فیسبوک که پیش از این مدیر شورای امنیت ملی کاخ سفید بوده است، در نشر ادعای فیسبوک راجع به پاکسازی دسته جمعی صفحات همکاری داشته است.

توییتر نیز بسیاری از صفحات مذکور را مسدود کرد، یعنی مجاهدتی هماهنگ شده برای سانسور کردن میان این دو شبکه ی اجتماعی محبوب وجود داشته است.

بیشتر بخوانید:  چقدر درباره فِیک‌نیوزها اطلاع داریم؟

بسیاری از صفحاتی که مسدود شدند میلیون ها لایک داشتند، همچون Free Thought Project Antimedia ، Cop Block ، و Police the Police. تعداد زیادی از صفحاتی که حذف شدند، هم به واسطه الگوریتم‌های سانسور جدید و هم از طریق تیم بحث برانگیز متشکل از “تصدیق‌کنندگان حقایق” فیسبوک، هدف قرار گرفته بودند. به عنوان مثال، صفحه Free Thought Project پیشتر از این در سال جاری توسط سازمان‌های “تصدیق حقایق” در همکاری با فیسبوک از جمله اسوشیتد پرس (AP) و اسنوپز (Snopes)، برچسب “اخبار نادرست” را دریافت کردند. در یکی از این موارد، یکی از پست های ارسال شده توسط Free Though Project توسط AP برچسب “نادرست” را دریافت کرد. این پست شامل جزئیات پرونده مکتوبی مبتنی بر بیرون کردن اجباری سناتور جف مرکلی (D-OR) از یک مرکز بازداشت مهاجران تحت نظارت وزارت امنیت میهن بود که پیش از این یکی از شعب فروشگاه والمارت بود. این پست برچسب نادرست را به این دلیل دریافت کرد: AP گفت که این مقاله ادعا کرده بود که والمارت در حال نگهداری مهاجرین برای وزارت امنیت میهن است. هرچند، این مقاله چنین ادعایی نکرده است و اتفاقاً به طور دقیق به این اشاره کرده است که این مکان قبلاً یکی از شعب والمارت بوده است.

 

نکته قابل توجه این که ناتانیل گلایشر، مدیر بخش امنیت سایبری فیسبوک که پیش از این مدیر شورای امنیت ملی کاخ سفید بوده است، در نشر ادعای فیسبوک راجع به پاکسازی دسته جمعی صفحات همکاری داشته است.

 

الگوریتم‌های سانسور همچنین در طول سال اخیر بر بازدید دریافت شده توسط صفحاتی که به تازگی حذف شده‌اند تاثیر زیادی داشته است. در خصوص صفحه Antimedia، بازدیدهای دریافت شده توسط این صفحه از حدود 150,000 بازدید در روز در اوایل ماه ژوئن به حدود 12,000 بازدید رسید. محض دادن دیدگاهی قیاسی به شما این را ذکر می‌کنم که در ماه ژوئن سال پیش، بازدیدهای صفحه Antimedia تقریباً 300,000 عدد در روز بود.

“پاکسازی” صفحه‌های رسانه‌ها و فعالان مستقل متعددِ شناخته شده، به دنبال مسدود شدن الکس جونز، یک راستگرای تندرو، و وبسایت او یعنی InfoWars انجام گرفت. جونز هم از جانب توییتر و هم از جانب فیسبوک به اتهام سرپیچی از شرایط و مقررات مسدود شد و این امر موجب ایجاد ترس از این شد که مسدود شدن همه جانبه جونز از این شبکه ها ممکن است گامی اولیه در جهت سانسور مضاعف دیگر سایت‌های رسانه‌ای  هم باشد که حتی کم‌حاشیه هستند.

حتی واضح بود که مجاهدت‌های در پیش گرفته شده در راستای سانسور تنها به جونز ختم نخواهند شد زیرا صفحه پایگاه خبری چپ گرای teleSUR در فیسبوک برای دومین بار در این سال به طور موقت بسته شد. این صفحه که در زمان حذف شدن حدود 400,000 فالوور داشت، بدون ارائه هیچگونه توضیحی به طور موقت بسته شد و پس از این که فیسبوک آن را باز کرد، هیچ معذرت‌خواهی ارائه نشد.

همچنین برخی از صفحاتی که در کنار ترویج محصولات طبیعی به انتشار اخبار سیاسی می‌پرداختند، اخیرا از جانب فیسبوک مسدود شدند. یکی از این صفحات به نام Collectively Concious با بیش از 900,000 لایک و فالو، بدون اخطار از جانب فیسبوک و با دریافت پاسخی مبنی بر “سرپیچی از توافقنامه شرایط بهره‌برداری” صفحه خود را از دست داد اما فیسبوک اعلام نکرد که سرپیچی از کدام یک از شرایط انجام گرفته است. صفحات مشابه دیگر همچون Nikola Tesla و Earth We Are One نیز به همین صورت ناگهان بدون ارائه توضیح حذف شدند.

چنین مجاهدت‌هایی در جهت سانسور رسانه‌های مستقل در شبکه‌های اجتماعی پس از انتشار اعلامیه فیسبوک صورت گرفت که مبنی بر همکاری با سازمان پژوهشی آتلانتیک کاونسل بود که به پرخاش شناخته شده است.

آتلانتیک کاونسل، بودجه خود را از دولت‌های ایالات متحده، انگلستان و امارات متحده عربی و شرکت لاکهید مارتین و دیگر شرکت‌های بزرگ دریافت می‌کند. لاکهید مارتین یکی از غول‌های تولید کننده اسلحه در ایالات متحده است.
آتلانتیک کاونسل در مجاهدت‌های خود در راستای مبارزه با “اطلاعات نادرست” و “اخبار جعلی،” به عنوان “چشم و گوش” فیسبوک عمل خواهد کرد. آزمایشگاه تحقیقات جرایم الکترونیکی آتلانتیک کاونسل (DFRLab) سابقه نه چندان درخشانی در رابطه با دقت به کار گرفته شده در فرآیند برچسب زدن به اخبار جعلی و اکانت‌های جعلی دارد و معمولاً به اکانت افراد حقیقی تنها به این دلیل که با ادعاهای طبقه حکام مخالفت می‌کنند، برچسب ربات‌های روسی را می‌زند.

MintPress، هدفی برای زنده به گور شدن

هرچند صفحات MintPress در شبکه‌های اجتماعی مسدود نشده‌اند، اما MintPress مورد حمله اینستاگرام قرار گرفت، که خود به مالکیت فیسبوک است. اینستاگرام MintPress را به دلیل انتشار کاریکاتوری از کارلوس لاتوف تهدید به مسدود شدن کرد. این کاریکاتور در ماه آوریل تک تیراندازهای اسرائیلی را در حال هدف قرار دادن خبرنگارانی در غزه به نمایش در آورده بود. اینستاگرام بیان داشت که این تصویر از سیاست‌های مبتنی بر کلام تنفرآمیز و سیاست‌های مبتنی بر نمادهای اینستاگرام سرپیچی کرده است و به MintPress اجازه اعتراض به این ادعا را نداد. می‌توان چنین اعتراضی را بر این مبنا قرار داد که اسرائیل در طول تاریخ به وفور خبرنگاران فلسطینی را مورد هدف قرار داده و این حقیقت را نمی‌توان “کلام تنفرآمیز” برشمرد. به عنوان مثال، در ماه آوریل – زمانی که MintPress کاریکاتور لاتوف را منتشر کرد – تک تیراندازهای اسرائیلی گلوله‌ای را روانه ناحیه شکم یاسر مرتجع که خبرنگاری از غزه بود کردند، هرچند که او به وضوح جلیقه‌ای با نوشته “مطبوعات” را به تن داشت. مرتجع چندی بعد جان سپرد. اینستاگرام متعاقباً تصویر دیگری را که توسط MintPress در ماه ژانویه منتشر شده بود، به دلایل مشابه برچسب گذاری کرد.

 

آتلانتیک کاونسل، بودجه خود را از دولت‌های ایالات متحده، انگلستان و امارات متحده عربی و شرکت لاکهید مارتین و دیگر شرکت‌های بزرگ دریافت می‌کند. لاکهید مارتین یکی از غول‌های تولید کننده اسلحه در ایالات متحده است. آتلانتیک کاونسل در مجاهدت‌های خود در راستای مبارزه با “اطلاعات نادرست” و “اخبار جعلی،” به عنوان “چشم و گوش” فیسبوک عمل خواهد کرد.

 

هرچند که صفحه فیسبوک و توییتر MintPress همچنان فعال هستند، اما در ماه‌های اخیر مخاطبان این صفحه در هر دو شبکه به شدت کاهش داشته است زیرا غول‌های صنعت رسانه اجتماعی پس از انتخابات سال 2016 ایالات متحده، مجاهدت‌های خود را در راستای سانسور کردن افزایش دادند. به عنوان مثال، پایگاه مخاطبان فیسبوکی MintPress – یعنی تعداد کاربرانی که پست های MintPress را مشاهده می‌کنند – تنها به جزء کوچکی از 400,000 هوادار این صفحه در فیسبوک تقلیل یافته است و حال به گفته تجزیه و تحلیل فیسبوک، اکثر پست‌ها به طور میانگین تنها حدود 10,000 بازدید دارند. زمانی که اخیرا شرکت گوگل الگوریتم جدیدی را برای هدف قرار دادن “اخبار جعلی” ایجاد کرد، MintPress آغاز به سخن گفتن از مجاهدت‌های رسانه‌های اجتماعی و غول‌های تکنولوژی مستقر در آمریکا در جهت سانسور کرد. الگوریتم مذکور زمانی که با سانسورهای انجام شده توسط فیسبوک و توییتر ادغام شد، توانست بازدیدهای بسیاری از وبسایت‌های مستقل اخبار و مروج عقاید را له کند. وبسایت هایی همچون American Civil Liberties Union ،Democracy Now! و WikiLeaks از جمله وبسایت‌هایی بودند که در نتیجه جستجوی موتور گوگل افت شدیدی را تجربه کردند.

بیشتر بخوانید:  قبل از توئیت گذاشتن فکر کن!

در حال حاضر، وبسایت World Socialist Website که یکی از وبسایت‌های هدف قرار گرفته شده است، از 67 درصد افت در نتیجه جستجوی موتور گوگل گزارش داد، در حالی که MintPress شاهد افتی بیشتر به مقدار 76 درصد در نتیجه جستجوی موتور گوگل بود. الگوریتم جدید مطبوعات هر دو سوی طیف سیاسی را هدف قرار داد که با امپریالیسم ایالات متحده، جنگ‌های خارجی و دیگر سیاست‌های دیرینه ی دولتی مخالف بودند.

اخیراً اوضاع بدتر شده است. MintPress گزارش داد که بازدیدهای صفحات آن در شبکه‌های اجتماعی کاهشی شدید داشته است، زیرا میانگین بازدید این وبسایت که در ماه ژانویه گذشته حدود 70,000 عدد بازدیدکننده ویژه بود، به حدود 4,000 نفر کاهش داشته است – یعنی کاهشی حدوداً 94 درصدی.

ادعاهای رسمی، باید تنها ادعاهای موجود باشند

زمانی که فیسبوک و توییتر برای پاکسازی صفحات مربوط به رسانه‌ها و فعالان مستقل در پلتفرم‌های خود انتخاب کردند، قابل توجه است، زیرا این اقدام تنها چند هفته پیش از انتخابات میان دوره‌ای ایالات متحده انجام شد. اطلاعیه‌های فیسبوک در این خصوص به ویژه نیازمند توجه هستند، زیرا این غول عرصه رسانه‌های اجتماعی اذعان داشت که محتوای این صفحات سیاسی بودند و اکثراً توسط شهروندان آمریکایی اداره می شدند.

هرچند که مجاهدت‌های انجام شده در راستای سانسور خیلی وقت است که از نگرانی‌های مربوط به “دستکاری” و نفوذ روسیه به عنوان یک عذر بهره می‌برند، اما این دوره جدید از حملات قصد کاهش تلاش‌های آمریکایی‌ها در جهت فعالیت سیاسی در داخل کشور را دارد، در حالی که شهروندان آمریکایی طبق قانون حق مشارکت در فرآیندهای سیاسی را از طریق ایجاد و انتشار محتوای سیاسی دارا هستند. ظاهراً این به ما می گوید که “دستکاری در انتخابات” شامل ترویج یا تولید هرگونه محتوایی می‌شود که با ادعاهای پذیرفته شده از جانب دولت یا طبقه حکام مخالف باشد.

بیشتر بخوانید:  بازاریابی برای جنگ: یک تجارت پر سود

البته که دولت ترامپ به گسترش جنگ‌های خود در خارج از کشور ادامه می‌دهد، همانطور که اشارات زیادی به این شده است که جنگ گسترده‌تری در پیش است. آماده‌سازی چنین جنگی، در کمبود صداهای مستقل موجود در رسانه‌های اجتماعی باید نگران کننده باشد، زیرا رسانه‌های بزرگ به طور مداوم و بدون هیچگونه انتقادی از جنگ‌های رژیم در خارج از کشور حمایت کرده اند. این به ویژه در مورد جنگ‌هایی که از حملات “جعلی” به عنوان عذر اخلاقی یا رسمی خود استفاده می‌کنند صدق می‌کند. چشم انداز رسانه‌ای یکدست که “حامی جنگ” باشد، به شدت به توانایی دولت در جهت “ایجاد موافقت” برای جنگ‌های آینده در خارج از کشور کمک خواهد کرد، حال نتیجه این جنگ‌ها هرچقدر هم که می‌خواهد فاجعه بار باشد.

رسانه‌های مستقل برای مدت زیادی نقش ناظران مهمی را بر مجاهدت‌های دولتی در راستای اعلان جنگ و تجاوز به حقوق بشر در خانه و در خارج از کشور ایفا کرده‌اند. اگر این صداها باز هم خفه شوند، دُوَل – و به خصوص دولت ایالات متحده – با دشواری بسیار کمی در جهت خفه کردن ادعاهای مخالف با سیاست‌های دردسرساز و رویدادهایی که از اهمیت حیاتی برخوردار هستند روبرو خواهند شد، که این به ضرر همه ما خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code