موسیقی فیلم‎های «دیمیتری تیامکین» بررسی می‌شود

به گزارش باشگاه اندیشه، به نقل از خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی بنیاد آفرینش‎های هنری نیاوران، پیرو بحث‎های ماهانه موسیقی فیلم فرهنگسرای نیاوران، نصرالله داوودی آهنگساز، مترجم و پژوهشگر مستقل، پنج شنبه، ۲۵ بهمن  به بررسی زندگی و میراث آهنگسازی و تحلیل سبک منحصر به‌فرد «دیمیتری تیامکین» آهنگساز شهیر تاریخ سینما می‎پردازد.

دیمیتری زینوویچ تیامکین در دهم می ۱۸۹۴ در کرِمِنچوک (اوکراین امروزی) در روسیه تزاری و در خانواده‌ای یهودی به دنیا آمد. پدرش پزشکی سرشناس و مادرش نوازنده و مدرس پیانو بود. از سن سه سالگی فراگیری پیانو رو زیر نظر مادرش آغاز کرد و بعدها به کنسرواتوار مشهور سن پترزبورگ وارد شد و تحت نظر فلیکس بلومنفیلد (که استاد ولادیمتر هوروویتس هم بود) به تحصیل جدی نوازندگی پیانو پرداخت. همزمان زیر نظر اکساندر گلوزانف آهنگساز شهیر روس به تحصیل هارمونی و کنترپوان و دروس آهنگسازی پرداخت. گرچه از همان ابتدا ملودی‎های بسیار خوبی می‎ساخت ولی به دلیل اصرار خانواده سعی کرد تا حرفه‎اش را بر اساس نوازندگی پیانو و نه آهنگسازی بنیان نهد. بارها تورهای موفقی در سراسر اروپا به عنوان پیانیست داشت و در سال ۱۹۲۵ برای اجری کنسرت به آمریکا دعوت شد. چند سالی در نیویورک اقامت داشت و همزمان برای تئاترهای موزیکال هم موسیقی می‎ساخت.

پس از شوک سقوط بازار سهام در اکتبر ۱۹۲۹ و یا از دست رفتن فرصتهای کاری در ساحل شرقی (نیویورک) به امید کار روانه ساحل غربی (هالیوود) شد. در آنجا ابتدا برای آثار کوچک و کم اهمیتی موسیقی ساخت که حتی به درخواست خودش از نامش نیز در آن فیلم‎ها ذکر نمی‌شد. اما پس از یک حادثه برای دستش فعالیتش به عنوان پیانیست برای همیشه به پایان رسید و به طور جدی به حرفه آهنگسازی برای فیلم پرداخت. اولین موسیقی موفق او برای فیلم «آلیس در سرزمین عجایب» در ۱۹۳۳ بود که یک شبه او را به جامعه هالیوود و جهان شناساند. تیامکین در بیش از نیم قرنی که مقیم هالیوود بود برای ده‎ها فیلم بزرگ موسیقی ساخت. ولی او را بیشتر به لطف آهنگسازی برای آثار وسترن و همچنین آثار عظیم حماسی می‎شناسند. سبک آهنگسازی تیامکین علاوه بر اینکه شدیدا رمانتیک و کلاسیک و حجیم و درخشان است اما نیم‌نگاهی به موسیقی فولکلور آمریکا نیز دارد. بنا به نظر گیگ یانگ، او را به اصلاح آهنگسازی روس می‎دانند که آمریکایی‎ترین موسیقی فیلم‎ها را ساخت. سرانجام دیمیتری تیماکین پس از یک عمر فعالیت ارزشمند هنری در در ۱۱ نوامبر ۱۹۷۹ در خانه‎اش در هالیوود چشم از جهان فرو بست.

 

وی در طول زندگی هنری‌اش ۲۲ بار نامزد و سه بار برنده اسکار شد. همچنین ده‎ها جایزه معتبر بین‎المللی را ازآن خود ساخت. تیامکین را به جرات می‌توان از بنیانگذاران موسیقی فیلم در هالیوود دانست. از آثار او می‎توان به: «آلیس در سرزمین عجایب»، «غول»، «آلامو»، «افق گم شده»، «ماجرای نیم روز»، «اِم را به نشانه قتل بگیر»، «دوئل در آفتاب»، «توپ‎های ناوارون»، «سرزمین فراعنه»، «۵۵ روز در پکن»، «سقوط امپراطوری روم» و …  اشاره کرد.

نشست بررسی موسیقی فیلم‎های دیمیتری تیامکین، آهنگساز روس، پنج‎شنبه ۲۵ بهمن ماه ساعت ۱۷ در سالن کنفرانس فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد. حضور کلیه علاقمندان در این نشست آزاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code