همایش بین‌المللی آراء و اندیشه‌های ابوسعید ابوالخیر برگزار می‌شود.

به گزارش باشگاه اندیشه به نقل از خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، هم‌اندیشی اساتید ترکمنستان و ایران در خصوص آراء و عقاید شیخ ابوسعید ابوالخیر، با حضور محمدمهدی مظاهری، رییس مؤسسه فرهنگی اکو، سید محمدحسین هاشمی، معاون فرهنگی و محسن شجاع‌خانی، مدیر کل همکاری‌های فرهنگی و دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، هاشمی‌گلپایگانی، سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان، احمد قربان‌اف، سفیر ترکمنستان در ایران، داود اوراز صحت‌اوف، رییس مرکز نسخ خطی ترکمنستان، وابسته فرهنگی سفارت جمهوری افغانستان در ایران، دبیر سوم سفارت تاجیکستان در تهران و اساتیدی از کشورمان، در محل کتابخانه تخصصی دیپلماتیک مؤسسه فرهنگی اکو برگزار شد.
در این هم‌اندیشی معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنانی گفت: روابط فرهنگی دو کشور در سطح مقبولی است و مبادلات فرهنگی بین ایران و ترکمنستان با نظر مساعد مقامات فرهنگی به خوبی انجام می‌شود و همچنین شاهد رویدادهای مثبتی در حوزه روابط فرهنگی هستیم.

وی افزود: سال گذشته هفته فرهنگی ترکمنستان در تهران برگزار شد و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با همکاری سفارت ترکمنستان میزبان جمع قابل توجهی از فرهنگیان و هنرمندان این کشور بود که در این مراسم شمه‌ای از فرهنگ دو کشور ارایه شد و مورد استقبال و بازدید علاقمندان قرار گرفت و متقابلاً اوایل  پاییز امسال نیز هفته فرهنگی ایران در ترکمنستان برگزار و با استقبال بسیار خیلی خوب مردم و رسانه‌های این کشور همراه بود.

هاشمی تصریح کرد: این رویدادها و مبادلات می‌تواند تأثیر بسیار بسزایی در روابط فرهنگی دو کشور داشته باشد. خوشبختانه پیوندهای محکم و قوی بین دو کشور دوست و همسایه است و چهره‌هایی بسیار شاخص وجود دارد که می‌تواند به عنوان اهرم بسیار مؤثر در نزدیکی و پیوند کشورها نقش داشته باشد.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار کرد: چهره‌هایی همچون مختومقلی و ابوسعید ابوالخیر، تأثیرات بسیار خوبی دارند و با همکاری مؤسسه فرهنگی اکو  و سفارت ترکمنستان در تهران در تلاش هستیم که به زودی همایش آراء و اندیشه‌های شیخ ابوسعید ابوالخیر را در تهران و عشق‌آباد برگزار کنیم.

وی افزود: با رصدی که در حوزه کشورهای همسایه داریم، خطر رشد جریان‌های افراطی‌گرایی، سلفی و وهابی بسیار جدی است و یکی از راه‌های جدی مقابله با این جریان‌ها، اشاعه فرهنگ، فکر و اندیشه‌های مختومقلی و شیخ ابوسیعد ابوالخیر است.

هاشمی در پایان سخنانش با اشاره به اندیشه‌های‌ منحرف افراطی‌گرایی اسلامی در منطقه تصریح کرد:  این خطر را نباید ساده گرفت و واقعاً امروزه جهان اسلام از این حیث آسیب‌پذیر است و در کشورهای شمال و خیلی از کشورهای منطقه افراطی‌گرایی به وقوع پیوسته است که با تکیه بر این اندیشه‌ها می‌توانیم مقابله جدی داشته باشیم.

در ادامه این نشست میهمانان حاضر به بررسی آراء و عقاید شیخ ابوسعید ابوالخیر پرداختند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code