نظام آموزش عالی فنلاند

سیستم آموزش عالی فنلاند چگونه کار می‌کند؟

فرهنگ و هنر | فرهنگ | آموزش

|  کلید موفقیت فنلاند در این است که به تحصیلات به دید یک حق نگاه می کنند نه یک امتیاز

  • فنلاند همواره در همه ی زمینه های کیفی آموزشی دارای استاندارد های بین المللی بوده است.
  • این کشور یک ساختار آموزشی پر بازده طراحی کرده است که به تمام شهروندان حق تحصیل رایگان ارائه می دهد.
  • الهام بخش این رویکرد فنلاند، پژوهش های آموزشی آمریکایی و فیلسوف هایی مانند جان دیویی بوده اند.

 

Kevin Dickinson، در Bigthink:

 

سیستم آموزشی فنلاند به شدت مورد توجه قرار گرفته است. بطوری که بعنوان یکی از بهترین سیستم های آموزشی در جهان محسوب می شود. سیستم آموزشی فنلاند در ادبیات، علوم و ریاضیات کاملا از سیستم ایالات متحده برتر است. و در برنامه ارزیابی بین المللی دانشجویان (PISA ) در سال 2000، یکی از بهترین مجریان بوده است.

اما اگر از یکی از دانش آموزان بپرسی که ویژگی مثبت مدارس فنلاند چیست، تنها یک تا سه مورد مثبت نام می برند. آنها روز های مدرسه کوتاه تری دارند ، تست های استاندارد انجام نمی دهند. همچنین همگی باید باهوش باشند زیرا زبان فنلاندی به شدت مشکل است!

بیشتر بخوانید:  چند ویژگی مشترک در نظام‌های آموزشی موفق دنیا

با اینکه این موارد درست هستند اما دانش آموزان نباید بخاطر توجه بیش از حد به این جزئیات از مزیت های دیگر آموزش فنلاند محروم بمانند. سیستم آموزش و پرورش فنلاند به خوبی کار می کند، زیرا ساختار کل آن تقریبا چند اصول اصلی دارد. در درجه اول، دسترسی برابر به آموزش، یک قانون اساسی است. یکی دیگر از مهمترین اصول این است که باید به افراد اجازه داده شود مسیر آموزشی خود را انتخاب کنند تا وارد یک بن بست نشوند.

 

در ادامه نشان می دهیم که سیستم آموزشی فنلاند چگونه این موارد را رعایت می کند.

 آموزش ابتدایی در دوران کودکی

آموزش ابتدایی فنلاند بر اساس مفاهیم یادگیری از طریق بازی طراحی شده است.

تصور کنید شما یک پدر یا مادر فنلاندی هستید. شما کمک هزینه ی ازدواج ، کمک هزینه زایمان و حتی یک صندوق مراقبت از نوزاد دریافت می کنید، بنابراین شما می توانید از اولین ماه های زندگی فرزندتان در یکی از بهترین کشورها برای پرورش فرزندان لذت ببرید. حالا، شما شروع به فکر کردن درباره آموزش فرزندتان می کنید.

نگران نباشید، شما به اندازه کافی زمان دارید. کودکان فنلاندی تا سن 6 سالگی ملزم به رفتن به مدرسه  نیستند. زمانی که آموزش ابتدایی آغاز می شود، شما می توانید که سال های قبل از آن را به بازی، آموزش، و صمیمی شدن با کودک خود اختصاص دهید. اگر میخواهید زودتر تحصیلات فرزندتان را آغاز کنید، سیستم فنلاند یک برنامه آموزشی و مراقبتهای ویژه دوران کودکی (ECEC) نیز ارائه می دهد.

براساس وب سایت آژانس ملی آموزش و پرورش فنلاند، این برنامه یک مدل “یادگیری از طریق بازی” را برای ترویج رشد متعادل در نظر می گیرد. شهرداری محل شما خدمات ECEC را مدیریت می کند و دارای استقلال گسترده ای است و اجازه دارد که در مورد بودجه، اندازه کلاس و اهداف آموزشی ، مدیران را بازخواست کند.

این آموزش ها نیاز به هزینه هایی دارند، که البته کمک هزینه های زیادی شامل آن ها می شود. والدین تقریبا 14 درصد کل هزینه را پرداخت می کنند، که البته این درصد با توجه به میزان درآمد هر خانواده و تعداد فرزندان متغیر است. این برنامه بسیار پر طرفدار است، نرخ ثبت نام در فنلاند برای کودکان 3 تا 5 ساله تقریبا 80 درصد است.

بیشتر بخوانید:  آموزش وپرورش در شرایط پست‌مدرن

آموزش پایه (به علاوه یک وعده غذایی رایگان)

آموزش فنلاندی به منظور حمایت از رشد کودکان در برابر بشریت و عضویت در جامعه از نظر اخلاقی طراحی شده است.

وقتی فرزند شما 7 ساله می شود، زمان تحصیلات پایه فرا رسیده است. فنلاند تحصیلات پایه ای خود را به مقدمات ابتدایی و متوسطه تقسیم می کند. در عوض، آن را بصورت آموزش تک ساختار  برای نه سال و به مدت 190 روز در سال ارائه می دهد. در ECEC، سیاستگذاران برای مدیران و معلمان مدارس محلی، فرصت های زیادی را برای بازبینی و تجدید نظر در برنامه درسی با توجه به نیازهای دانشجویان منحصر به فرد خود قرار می دهند.

آژانس ملی آموزش و پرورش فنلاند (که الزامات اصلی برنامه درسی را تنظیم می کند) بیان می کند که ” ایدئولوژی آن است که از طریق اطلاعات، حمایت و بودجه هدایت شود” .

هدف اعلام شده برای آموزش ابتدایی “حمایت از رشد دانش آموزان به سمت انسانیت و عضویت در جامعه ی اخلاقی است و دانش و مهارت های لازم در زندگی را به آنها ارائه می دهد”. این محدوده شامل انتخاب نوع تست هایی که از دانش آموزان گرفته می شوند، نحوه ارزیابی پیشرفت و نیازهای دانشجویی و حتی توانایی تنظیم جدول زمانی روزانه و هفتگی، می شود.

چنین برنامه ی خودمختاری ممکن است برای بعضی والدین ترسناک باشد. تصور کنید فرزند شما تمام روز در حال یادگیری رگرسیون پدیده شناسی کد کونامی باشد. (اگر چه این جذاب خواهد بود!). با این وجود، بدلیل اینکه در فنلاند حرفه ی تدریس بسیار مورد احترام است، والدین فنلاندی چنین نگرانی هایی ندارند.

اکثر معلمان دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند و معلمان ابتدایی نیز ملزوم به کسب این مدرک هستند. هشتاد درصد معلمان ابتدایی، آموزش حرفه ای در مقاطع بالاتر را ادامه می دهند. این سطح از یادگیری و توسعه مداوم تضمین می کند که معلمان فنلاندی در علم تدریس ماهر هستند.

پاسی سالبرگ، مدرس و دانشمند فنلاندی، برای واشنگتن پست نوشت: “این قابل فهم است که تفکر آموزشی فرزند محور جان دیویی در میان معلمان فنلاند به طور گسترده پذیرفته شده است. بسیاری از مدارس فنلاند، دیدگاه دیویی را با افزایش دادن حق انتخاب دانش آموز در تصمیم گیری در مورد زندگی خود و تحصیل در مدرسه، پذیرفته اند.”

البته مدارس به طور کامل سرخود کار نمی کنند. آژانس ملی آموزش و پرورش فنلاند، از طریق خود ارزیابی، سطح مدرسه و معلمان خود را ارتقا می دهد. این درست است که فنلاند از آزمون های استاندارد ملی استفاده نمی کند؛ با این حال، آنها ارزیابی های مختلفی انجام می دهند که سطح آموزش را در دانش آموزان می سنجد.

با این حال، ارزیابی های مبتنی بر نمونه فنلاند ، جامع نیستند. آنها همچنین نه وابسته به بودجه مدرسه اند و نه به رتبه بندی مدارس. در عوض، به نظر می رسد که برای ارزیابی مدارک تحصیلی و برای اهداف توسعه ارائه شده اند.

راستی، آیا ما اشاره کردیم که وعده های غذایی مدرسه برای همه کودکان رایگان است؟ و راهنمایی و مشاوره به عنوان بخشی از برنامه درسی ساخته شده است؟

آموزش متوسطه اول در فنلاند

بعد از آموزش ابتدایی، فرزند شما می تواند تحصیلات متوسطه اول را ادامه دهد. در حالی که اجباری نیست، 90 درصد دانش آموزان بلافاصله بعد از ابتدایی، متوسطه اول را شروع می کنند. 10 درصد دیگر می توانند بعدا بدون هیچ هزینه ای به تحصیل خود بازگردند.

متوسطه اول به دو مسیر اصلی، عمومی و حرفه ای تقسیم می شود و هر دوی آنها حدود سه سال به طول می انجامند. آموزش عمومی به صورت کار دوره ای می باشد، اما دانشجویان برای تعیین برنامه های تحصیلی خود، آزادی زیادی دارند. در پایان دوره ی عمومی، از دانش آموزان، امتحان ملی ( تنها آزمون استاندارد فنلاند ) گرفته می شود.نمره ی این آزمون بعد ها، در دانشگاه هم به کار می آید.

آموزش حرفه ای بیشتر روی کار متمرکز است و شامل کارآموزی و همچنین آموزش در مدرسه می باشد. حدود 40 درصد از دانش آموزان پس از پایان دوره ابتدایی، آموزش حرفه ای را آغاز می کنند. این مسیر پس از اینکه دانش آموز با مهارت های مبتنی بر صلاحیت، یک برنامه مطالعه فردی را تکمیل کرد، به پایان می رسد.

شایان ذکر است که دانش آموزان در این دو مسیر قفل نشده اند. به عنوان بخشی از تعهد فنلاند به آموزش و تصمیم گیری، این دو مسیر نفوذ پذیر هستند، بنابراین دانش آموزان می توانند با توجه به علایقشان مسیری را ایجاد کنند که میان این دو باشد.

آموزش متوسطه دوم و بالاتر

ممکن است در هنگامی که فرزندتان در حال تحصیل در مقطع متوسطه اول است نگران این باشید که پس اندازش برای مقاطع بالاتر کافی نباشد. اما نگران نباشید. آموزش متوسطه دوم ، مانند پایه و متوسطه اول، رایگان است.

به یاد داشته باشید دسترسی برابر به آموزش، یک قانون اساسی در فنلاند است. دانشجویان فقط مجبورند که هزینه ی کتاب ها، حمل و نقل و دیگر وسایل مدرسه را پرداخت کنند  هرچند که کمک هزینه های های مالی دانشجویی به راحتی در دسترس هستند.

بیشتر بخوانید:  زبان را آموختیم یا از ابتدا می‌دانستیم؟

دانشگاه های فنلاند به دو نوع تقسیم می شود: دانشگاه ها و دانشگاه های علمی کاربردی. دانشگاه ها بر روی تحقیقات علمی تمرکز می کنند، در حالی که دانشگاه های علمی کاربردی بر برنامه های عملی تمرکز می کنند. دانشجویان معمولا در یک دوره چهار ساله تحصیل تمام وقت شامل مطالعات، ارائه ها و پروژه ها ، مدرک کارشناسی را دریافت می کنند. دوره ی تحصیل مدرک کارشناسی ارشد پنج تا شش ساله است.

اگر فرزند شما مسیر حرفه ای را انتخاب کند، می تواند تحصیلات خود را در یک دانشگاه ادامه دهند، که معمولا یک دانشگاه علمی کاربردی است. اما دوباره، مسیرهای آموزشی فنلاند بسیار قابل انطباق هستند.

 

آموزش حرفه ای بیشتر روی کار متمرکز است و شامل کارآموزی و همچنین آموزش در مدرسه می باشد. حدود 40 درصد از دانش آموزان پس از پایان دوره ابتدایی، آموزش حرفه ای را آغاز می کنند. این مسیر پس از اینکه دانش آموز با مهارت های مبتنی بر صلاحیت، یک برنامه مطالعه فردی را تکمیل کرد، به پایان می رسد.

 

جای تعجب نیست که فنلاند از آموزش مناسب بزرگسالان پشتیبانی می کند زیرا این امر باعث ترویج عدالت اجتماعی و ایجاد نیروی کار شایسته می شود. ، آموزش بزرگسالان با اینکه رایگان نیست اما به شدت شامل کمک هزینه مالی می شود.

فنلاند چگونه قادر است چنین سیستم آموزشی پربازده و جهانی را برای همه ی شهروندانش فراهم کند؟ جواب ساده است : همه دخیل هستند. مردم فنلاند ارزش زیادی برای آموزش و پرورش قائلند و برای آن زمان می گذارند تا یک سیستم که بهترین آموزش را ارائه می دهد، ساخته شود.

اگر دیگر کشور ها بخواهند از سیستم آموزشی فنلاند پیروی کنند، نیازی نیست که مدل آموزشی شان را دقیقا کپی کنند، تنها نیاز است که مردم کشورشان اهمیت آموزش را درک کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code