یازده کتابی که به بررسی تاریخچه‌ی نژادپرستی در امریکا می‌پردازند

یازده کتابی که به بررسی تاریخچه‌ی نژادپرستی در امریکا می‌پردازند

| برای کسانی که ماجرای قتل جورج فلوید به دست پلیس را تعقیب می‌کنند، درک تاریخچه و زمینه‌های نژادپرستی در این کشور بسیار مهم است.

برای کسانی که ماجرای قتل جورج فلوید به دست پلیس و ناآرامی‌هایی را که در سراسر ایالات متحده به دنبال آن بوقوع پیوست تعقیب می‌کنند، درک تاریخچه و زمینه‌های نژادپرستی در این کشور بسیار مهم است.

انتشارات دانشگاه شیکاگو 11 کتاب را معرفی کرده که در آنها اطلاعاتی در زمینه‌ی خشونت پلیس، نابرابری آموزشی و سایر اشکال نژادپرستی ارائه شده است. این کتاب‌ها با دیدگاه‌ها و رشته‌های مختلفی از جمله آموزش، تاریخ، پزشکی و جامعه‌شناسی نگاشته شده و در عین حال مأموریت مشابهی دارند: شکل‌دهی بهتر به نظرات ما، ارائه‌ی بینشی نسبت به دیدگاه‌ها و زندگی دیگران، و رساندن صدای کسانی که اغلب ساکت شده‌اند.

در این زمینه می‌توانید کتاب‌های بیشتری را نیز مرور کنید. مجموعه‌ای از مقالات رایگان درباره سیاست‌های پلیس، حقوق مدنی و نژادپرستی نیز موجود است.

 

نامه‌هایی از شکنجه‌ها: تسویه حساب با خشونت پلیس

لورنس رالف

در این کتاب لورنس رالف به شرح تاریخچه‌ی شکنجه در شیکاگو پرداخته و جنبش‌های فعال بر علیه خشونت پلیس، و همدستی مردم امریکا در زمینه‌ی تثبیت شکنجه در داخل و خارج از این کشور را مورد بررسی قرار داده است.

 

همشهری براون: نژاد، دموکراسی و نابرابری در حومه‌ی سنت لوئیس

کالین گوردون

در سال 2014 قتل مایکل براون در فرگوسن میسوری شعله‌های اعتراضات در سراسر کشور را برانگیخت و توجه همگان به خشونت و بی‌رحمی پلیس و نژادپرستی نهادینه شده را به خود جلب کرد. اما این مسئله صرفاً به شهر فرگوسن محدود نمی‌شد. همانطور که کالین گوردون نشان می‌دهد، وقایع این شهر نه تنها نژادپرستی عمیق اداره پلیس محلی را در معرض دید همگان قرار داد، بلکه شیوه‌هایی را که طی چند دهه از تصویب سیاست‌هایی عمومی موجب تفکیک مردم و محدود ساختن اقشاری از آنان شده بود، چه در فرگوسن و چه در حومه‌ی سنت لوییس، عیان کرد.

در سال 2014 قتل مایکل براون در فرگوسن میسوری شعله‌های اعتراضات در سراسر کشور را برانگیخت و توجه همگان به خشونت و بی‌رحمی پلیس و نژادپرستی نهادینه شده را به خود جلب کرد. اما این مسئله صرفاً به شهر فرگوسن محدود نمی‌شد.

نژادپرستی خاموش

آن وارفیلد راولز و ویورلی داک

آن وارفیلد راولز و ویورلی داک در این کتاب به شرح شیوه‌های مختلفی می‌پردازند که نژادپرستی در انتظارات روزمره‌ی اجتماعی مردم امریکا نهادینه شده است. آنها می‌گویند اینگونه تعاملات منجر به بروز نابرابری‌های نژادی می‌شود، چه افراد درگیر در آن از این امر مطلع باشند یا نه، و بدین ترتیب با نادیده گرفتن نژادپرستی خاموش از سوی ملتی که سعی می‌کند رنگین پوستان را نبیند، نه تنها حقوق آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه، که خود جامعه نیز در معرض قرار خواهد گرفت.

 

جنگ صلیبی در راستای عدالت: خود زندگی‌نامه‌ی آیدا بی. ولز، چاپ دوم

ویرایش شده توسط آلفردا ام. داستر، با پیشگفتاری جدید از ایو ال. ایوینگ و همچنین میشله داستر

آیدا بی. ولز نمادی امریکایی از حقیقت گویی است. او که برده زاده شده بود، پیشگام امر روزنامه‌نگاری تحقیقاتی، جنگجویی صلیبی برعلیه زجرکشی بردگان و مدافع خستگی‌ناپذیر حق رأی زنان و امریکایی‌های افریقایی‌تبار به شمار می‌آمد. این خود زندگینامه‌ی جذاب که ابتدا در سال 1970 منتشر شد زندگی خصوصی ولز بعنوان یک مادر، و همچنین فعالیت‌های عمومی وی به‌عنوان معلم، مدرس و روزنامه‌نگار در مبارزه برای برابری و عدالت را به نمایش می‌کشد.

 

به یاد امت تیل

دیو تل

اگر امروزه از دلتای می‌سی‌سی‌پی عبور کنید، منظره‌ای را خواهید دید که در آن نقوش یادبود زیادی از چهره‌ها و رویدادهای مهم جنبش حقوق مدنی به تصویر کشیده شده است. شاید تأثیرگذارترین این نقش‌ها آنهایی هستند که به قتل امت تیل می‌پردازند، که تراژدی‌ای بود از نفرت و بی‌عدالتی و مبدل شد به چراغی پرنور در مبارزه با برابری نژادی.

با نادیده گرفتن نژادپرستی خاموش از سوی ملتی که سعی می‌کند رنگین پوستان را نبیند، نه تنها حقوق آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه، که خود جامعه نیز در معرض قرار خواهد گرفت.

فراتر از ضرب و شتم معمول: رسوایی شکنجه‌ی پلیس یان برژ و جنبش‌های اجتماعی در راستای پاسخگویی پلیس شیکاگو

اندرو اس. باوئر

یان برژ فرمانده پلیس شیکاگو به مدت یک دهه این مسئولیت را برعهده داشته و با استفاده از بازجویی‌های نژادپرستانه و وحشیانه، از جمله شکنجه‌ی روانی، سوزاندن و شبه-اعدام، یعنی تکنیک‌هایی فراتر از «ضرب و شتم معمول» بسیار معروف شده بود. او پس از اینکه در سال 1989 به نماد خشونت پلیس و رفتار نابرابر بر علیه مردم رنگین‌پوست مبدل شد، اعتراضات زیادی را برانگیخت که این اعتراضات در نهایت منجر به اصلاحاتی همچون لغو مجازات اعدام در ایلینویز گردید.

 

قتل در نیواورلئان: خلق سیستم پلیسی جیم کرو

جفری اس. آدلر

آدلر با نشان دادن تاریخچه‌ی جنایات در نیواورلئان نشان می‌دهد چگونه واکنش شرورانه به جرایم امریکایی‌های افریقایی‌تبار به شکلی مداوم و مستمر بروز پیدا کرده، و همچنین ارتباط مجازات و سیستم پلیسی نژادپرستانه با الگوهای واقعی اعمال غیرقانونی که اصطلاح جیم کرو را بوجود آورده را آشکار می‌سازد. آدلر به جای توجه به خشونت‌های شدید بروز پیدا کرده، بیان می‌کند که شهر لوییزیانا مرکزی اصلی برای نژادپرستی بومی در محلی بوده که امروزه با عنوان ایالت عدالت کیفری از آن یاد می‌شود. کتاب قتل در نیواورلئان تاریخچه‌ی چندین دهه جرم و جنایت را مرور کرده و ظلم و ستم نژادپرستانه‌ی پلیس را که امروزه در شعار «زندگی سیاهان اهمیت دارد» بروز پیدا کرده به خوبی نشان می‌دهد.

دانش‌آموزان امریکایی در زمینه‌ی موفقیت تحصیلی متفاوتند، اما به‌صورت کلی می‌توان گفت سفیدپوستان نسبت به سیاه‌پوستان نمرات بهتری کسب می‌کنند. اما چرا اینگونه است و مدیران مدارس در این زمینه چه کارهایی می‌توانند انجام دهند؟

ارواح در حیاط مدرسه: نژادپرستی و تعطیلی مدارس در بخش جنوبی شیکاگو

ایو ال. ایوینگ

ایو ال. ایوینگ استادیار دانشکده مدیریت خدمات اجتماعی دانشگاه شیکاگو با کاوش در تاریخچه‌ی محله‌ی امریکایی‌های افریقایی‌تبار در برانزویل نشان می‌دهد که چگونه جوامع سیاهپوست به‌عنوان یکی دیگر از نمادهای مرتبط با سیاست‌های نژادپرستانه، شاهد تعطیلی مدارس خود هستند – مدارسی که اگرچه فوق‌العاده به حساب نمی‌آیند، اما دست کم از آن آنان است. او می‌گوید مبارزه برای باز نگاه داشتن این مدارس جبهه‌ی دیگری برای مبارزه‌ی مستمر رنگین‌پوستان در ایالات متحده برای دستیابی به زندگی موفق و خودمختاری حقیقی به شمار می‌آید.

 

رنگ ذهن: چرا ریشه‌های مرتبط با شکاف موفقیت، در دستیابی به عدالت اهمیت دارد؟

دریک داربی و جان ال. روری

دانش‌آموزان امریکایی در زمینه‌ی موفقیت تحصیلی متفاوتند، اما به‌صورت کلی می‌توان گفت سفیدپوستان نسبت به سیاه‌پوستان نمرات بهتری کسب می‌کنند. اما چرا اینگونه است و مدیران مدارس در این زمینه چه کارهایی می‌توانند انجام دهند؟ دریک داربی و جان ال. روری در این کتاب سعی می‌کنند به این پرسش‌ها پاسخ داده و در این راستا بیان می‌کنند تا زمانی که ریشه‌های نژادپرستی را به خوبی درنیابیم نمی‌توانیم پیشرفتی در کاهش شکاف موفقیت حاصل کنیم.

 

ساخت ایالت زندان: نژاد و سیاست زندان‌های دسته‌جمعی

هیثر شونفلد

هیثر شونفلد با بیان داستان زندان‌های دسته‌جمعی نشان می‌دهد چگونه تلاش‌های ناکامل در زمینه‌ی تساوی کامل برای امریکایی‌های افریقایی‌تبار، اگرچه در راستای کاهش خشونت‌های خودسرانه‌ی دولت به انجام رسیده، اما منجر به بروز گزینه‌های مختلفی برای گسترش توان دولت به منظور مجازات شده است. شونفلد می‌گوید ما باید انگیزه‌های سیاسی در زمینه‌ی را کاهش داده و مبانی ایدئولوژیک جدیدی را برای مجازات به وجود آوریم تا بتوانیم افرادی را که پشت میله‌های زندان گرفتارند کمتر کنیم.

 

شکاف مرگ: نابرابری چگونه می‌کشد

دکتر دیوید ای. انسل

وقتی به بررسی مسائلی می‌پردازیم که افراد فقیر فاقد آن هستند، اغلب مهم‌ترین مسئله را نادیده می‌گیریم: سلامت آنها. فقرا زودتر می‌میرند. سیاهان زودتر می‌میرند. و سیاهپوستان فقیر، تقریباً از همه‌ی امریکایی‌ها زودتر. دیوید ای. آنسل در کتاب شکاف مرگ به ارائه‌ی این واقعیت‌ها از طریق بیان مشاهدات و داستان‌های بیماران خود در شیکاگو می‌پردازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code